Übersichtsarbeit


Lipödem – Haben Wir eine Lösung des ewigen Puzzles?

Lipedema – Have We Resolved the Everlasting Puzzle?

Keywords | Summary | Correspondence | Literature


Keywords

, , ,

Schlüsselworte

, , ,

Summary

Lipedema is a poorly understood disorder of adipose tissue characterized by abnormal symmetrical deposition of subcutaneous white adipose tissue (WAT) in proximal extremities. Here we show that the underlying cause for lipedema should be a selective accumulation of bacterial lipopolysaccharides (LPS, also known as endotoxins) in gluteofemoral WAT (gfWAT) that, together with a malfunctioning complement system, can induce low-grade inflammation in this depot and raise its uncontrollable expansion. Increased appearance of LPS in circulation and expansion of gfWAT are typical over the course of pregnancy. However, even in a non-pregnant individual, from a gfWAT perspective, increased LPS levels could be viewed as a “pseudo-pregnancy”, which should lead to an induced expansion of gfWAT. In accordance with this pathophysiology, proper management of endotoxemia (especially in early stages of lipedema) should decelerate progression and even improve the state of disease.

Zusammenfassung

Lipödem ist eine Erkrankung des Fettgewebes mit typischen symmetrischen Ablagerungen dieses Gewebes in proximalen Extremitäten und einer unklaren Pathophysiologie. Hier wir zeigen, dass die zugrunde liegende Ursache für Lipödem eine selektive Ablagerung von bakteriellen Lipopolysacchariden (LPS, auch Endotoxine genannt) im gluteofemoralen WAT (gfWAT) sein kann, die, zusammen mit einem fehlerhaften Komplementsystem, eine niedriggradige Entzündung in dem Fettdepot auslöst und zu einer unkontrollierten Erweiterung des Fettgewebes führen kann. Eine verstärkte Präsenz von LPS im Kreislauf ist typisch während der Schwangerschaft. Aus gfWAT-Sicht, selbst bei einer nicht schwangeren Person könnten erhöhte LPS-Werte als ein Signal der „Pseudoschwangerschaft“ wirken. Entsprechend dieser Pathophysiologie sollte eine Reduzierung der Endotoxämie (besonders in früheren Stadien des Lipödems) die Entwicklung dieser Erkrankung verlangsamen und den Zustand von Patienten verbessern.


Leider haben Sie sich nicht eingeloggt, um den Beitrag lesen zu können. Bitte loggen Sie sich ein oder beantragen Sie Ihre Zugangsberechtigung. Vielen Dank. Weitere Informationen finden Sie hier>

Korrespondenz-Adresse

Dr. rer. nat. habil. Ilja L. Kruglikov
Wellcomet GmbH, Karlsruhe
Am Mantel 4A
D-76646 Bruchsal
i.kruglikov@wellcomet.de

Conflict of Interests

Dr. I. Kruglikov ist der geschäftsführende Gesellschafter der Firma Wellcomet GmbH. Wellcomet GmbH hat die Vorbereitung von diesem Artikel nicht beeinflusst.

Literatur

1. Child AH, Gordon KD, Sharpe P, et al. Lipedema: an inherited condition. Am J Med Genet Part A 2010; 152: 970-976.
2. Wollina U. Klinik und Therapie des Lipödems: Fettverteilungsstörungen. CardioVasc 2024; 24(3): 39-43.
3. Strohmeier K, Hofmann M, Jacak J, et al. Multi-level analysis of adipose tissue reveals the relevance of perivascular subpopulations and an increased endothelial permeability in early-stage lipedema. Biomedicines 2022; 10(5): 1163.
4. Al-Ghadban S, Cromer W, Allen M, et al. Dilated blood and lymphatic microvessels, angiogenesis, increased macrophages, and adipocyte hypertrophy in lipedema thigh skin and fat tissue. J Obes 2019; 2019: 8747461.
5. Felmerer G, Stylianaki A, Hägerling R, et al. Adipose tissue hypertrophy, an aberrant biochemical profile and distinct gene expression in lipedema. J Surg Res 2020; 253: 294-303.
6. Kruglikov IL, Scherer PE. Is the endotoxin–complement cascade the major driver in lipedema? Trend Endocrinol Metab 2024; doi: 10.1016/j.tem.2024.04.004.
7. Kruglikov IL, Scherer PE. Pathophysiology of cellulite: Possible involvement of selective endotoxemia. Obes Rev 2023; 24(1): e13517.
8. Kruglikov IL. Umwertung der Cellulite: Geht es um die niedriggradige Endotoxämie? Kosmet Med 2022; 43(5): 4-14.
9. Lassek WD, Gaulin SJ. Changes in body fat distribution in relation to parity in American women: a covert form of maternal depletion. Am J Phys Anthropol 2006; 131(2): 295-302.
10. Nono Nankam PA, Cornely M, Klöting N, Blüher M. Is subcutaneous adipose tissue expansion in people living with lipedema healthier and reflected by circulating parameters? Front Endocrinol 2022; 13: 1000094.
11. McNelis JC, Olefsky JM. Macrophages, immunity, and metabolic disease. Immunity 2014; 41(1): 36-48.
12. Roomruangwong C, Carvalho AF, Geffard M, Maes M. The menstrual cycle may not be limited to the endometrium but also may impact gut permeability. Acta Neuropsychiat 2019; 31(6): 294-304.
13. Flood TR, Kuennen MR, Blacker SD, et al. The effect of sex, menstrual cycle phase and oral contraceptive use on intestinal permeability and ex-vivo monocyte TNFα release following treatment with lipopolysaccharide and hyperthermia. Cytokine 2022; 158: 155991.
14. Mokkala K, Pussinen P, Houttu N, et al. The impact of probiotics and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on intestinal permeability in pregnancy: a randomised clinical trial. Benef Microbes 2018; 9(2): 199-208.
15. Kruglikov IL, Shah M, Scherer PE. Obesity and diabetes as comorbidities for COVID-19: Underlying mechanisms and the role of viral–bacterial interactions. Elife 2020; 9: e61330.
16. Kruglikov IL, Scherer PE. Pre-existing and induced endotoxemia as crucial contributors to severity of COVID-19 outcomes. PloS Pathog 2012; 17(2): e1009306.
17. Wu X, Hutson I, Akk AM, et al. Contribution of adipose-derived factor D/adipsin to complement alternative pathway activation: lessons from lipodystrophy. J Immunol 2018; 200(8): 2786-2797.
18. Corvillo F, González-Sánchez L, López-Lera A, et al. Complement factor D (adipsin) levels are elevated in acquired partial lipodystrophy (Barraquer–Simons syndrome). Int J Mol Sci 2021; 22(12): 6608.
19. Kruglikov IL, Scherer PE. Control of adipose tissue cellularity by the terminal complement cascade. Nat Rev Endocrinol 2023; 19(12): 679-680.
20. Kruglikov IL, Scherer PE. Caveolin-1 as a pathophysiological factor and target in psoriasis. NPJ Aging Mech Dis 2019; 5(1): 4.
21. Kruglikov IL, Scherer PE. Caveolin-1 as a target in prevention and treatment of hypertrophic scarring. NPJ Regen Med 2019; 4(1): 9.
22. Kruglikov IL, Zhang Z, Scherer PE. Caveolin-1 in skin aging – from innocent bystander to major contributor. Ageing Res Rev 2019; 55: 100959.
23. Kruglikov IL, Scherer PE. Caveolin as a universal target in dermatology. Int J Mol Sci 2019; 21(1): 80.
24. Kruglikov IL, Scherer PE. Caveolin‐1 as a possible target in the treatment for acne. Exp Dermatol 2020; 29(2): 177-183.
25. Kruglikov IL, Joffin N, Scherer PE. The MMP14–caveolin axis and its potential relevance for lipoedema. Nat Rev Endocrinol 2020; 16(11): 669-674.

Ausgabe