Case Study

,
Stoßwellenbehandlung der Cellulite: Vergleich von Kombination mit Vorkühlung gegen vorheriger Gewebeerwärmung

SHOCK WAVE THERAPY OF CELLLULITE: COMPARISON BETWEEN THE COMBINATION PRE-COOLING VERSUS PREVIOUS TISSUE WARMING

Keywords | Summary | Correspondence | Literature


Keywords

, , , , , , , ,

Schlüsselworte

, , , , , , , ,

Summary

Aim of this study was to evaluate the effect of radial shock wave treatment in combination with tissue a pre-cooling with cold air or a prewarming of tissue through diathermia and to analyse and compare the results on skin tissue. Material and methods: 10 voluntary probands with cellulite grade I and III, classified after the Nuernberger-Mueller-Scale took part in this study. The results of the two combination therapies where compared 4 months upon completion of the study. Before classical treatment with radial shockwave therapy Zwave, one side of the treatable tissue area was treated with the Cryo 6 Derma skin cooling system and the other side with the Micro 5 Microwave Diathermy unit. The findings – before and 4 months after the last treatment – where fotodocumented, the circumferences of the thighs measured and the skin contour was assessed by the three doctors on the basis of a modified score, which is also used for assessment of wrinkles (Shoshani, Westerink). Results: 4 months after the first treatment with radial shockwave therapy, the group treated before with diathermy, showed a far better improvement between the two combination therapies. Radial shockwave therapy itself, was effective in both compared treatments. Conclusion and Discussion: Two different combined shockwave treatments where conducted and compared with each other: pre-cooling vs. pre-warming. The individual results of this study showed, that radial shockwave therapy is effective in the treatment of cellulite and the effectiveness can even be increased, if the tissue is pre-treated with diathermy.

Zusammenfassung

Ziel dieser Anwenderstudie war, die Wirkung einer radialen Stoßwellenbehandlung in Kombination mit einer Vorkühlung des Gewebes durch Kaltluft oder der Vorerwärmung des Gewebes durch Diathermie auf das Hautgewebe zu analysieren und diese Ergebnisse miteinander zu vergleichen. Material und Methoden: 10 freiwillige Probandinnen mit Cellulite Grad I und III, klassifiziert nach der Nürnberger–Müller–Skala, nahmen an dieser Anwenderstudie teil. Die Ergebnisse der Kombinationstherapien wurden 4 Monate nach Beendigung der Studie miteinander verglichen. Vor der klassischen Behandlung mit der radialen Stoßwelle ZWave wurde jeweils auf einer Seite das zu behandelnde Gewebsareal mit dem Cryo 6 Derma Kaltlufttherapiegrät vorgekühlt bzw. auf der anderen Seite mittels des Diathermiegeräts Micro 5 vorerwärmt. Die Befunde wurden, vor und 4 Monate nach der letzten Behandlung, fotografisch erfasst, die Umfänge des Oberschenkels gemessen und die Hautkontur von den 3 Ärzten anhand anhand eines modifizierterten Scores beurteilt, der auch zur Beurteilung von Falten verwendet wird (Shoshani, Westerink). Ergebnisse: 4 Monate nach der ersten radialen Stoßwellenbehandlung zeigte die Gruppe mit dem zuvor durch Diathermie erwärmten Gewebsareal ein signifikant besseres Resultat der beiden verglichenen Kombinationstherapien. Die radiale Stoßwellentherapie als solche war in beiden Vergleichsbehandlungen wirksam. Schlussfolgerung und Diskussion: Zwei unterschiedliche Stoßwellenkombinationsbehandlungen wurden durchgeführt und einander gegenübergestellt: Vorkühlung gegen Vorerwärmung. Die Einzelergebnisse dieser Studie zeigten, dass die radiale Stoßwellentherapie zur Behandlung der Cellulite wirksam ist und die Wirksamkeit einer solchen Behandlung gesteigert werden kann, wenn vor einer radialen Stoßwellenapplikation das Gewebe durch Diathermie erwärmt wird.


Leider haben Sie sich nicht eingeloggt, um den Beitrag lesen zu können. Bitte loggen Sie sich ein oder beantragen Sie Ihre Zugangsberechtigung. Vielen Dank. Weitere Informationen finden Sie hier>

Korrespondenz-Adresse

Dr. med. Klaus Fritz
Reduitstraße 13
D-76829 Landau
drklausfritz@t-online.de
monder@gazi.edu.tr

Literatur

1. Chaussy C, Schmiedt D, Brendel W (1980) Extracorporeally induced distruction of kidney stones by shock waves. Lancet 2: 1265.
2. Wang CJ, Yang KD, Wang FS et al. (2004) Shock wave treatment shows dose-dependent enhancement of bone mass and bone strength after fracture of the femur. Bone 34: 225-30.
3. Siems W, Grune T, Voss P, Brenke R (2005) Anti-fibrosclerotic effects of shock wave therapy in lipedema and cellulite. Biofactors 24: 275-82.
4. Pavicic T, Borelli C, Korting HC (2006) Cellulite-the greatest skin problem in healthy people. An approach. JDDG 10: 861-70.
5. Lotti T, Ghersetich I, Grapone C, Dini G (1990) Proteoglycans in so called cellulite. Int J Dermatol 29: 272-274.
6. Nürnberger F, Müller G (1978) So called cellulite: an invented disease. J Dermatol Surg Oncol 4: 221-9.
7. Yip HK, Chang LT, Sun CK et al. (2008) Shock wave therapy applied to rat bone marrow-derived mononuclear cells enhances formation of cells stained positive for CD31 and vascular endothelial growth factor. Circ J. 72: 150-6.
8. Mittermayr R, Hartinger J, Antonic V et al. (2011) Extracorporeal shock wave therapy (ESWT) minimizes ischemic tissue necrosis irrespective of application time and promotes tissue revascularization by stimulating angiogenesis. Ann Surg 253: 1024-32.
9. Christ C, Brenke R, Sattler G, Siems W, Novak P, Daser A (2008) Improvement in skin elasticity in the treatment of cellulite and connective tissue weakness by means of extracorporeal pulse activation therapy. Aesthet Surg J. 28: 538-44.
10. Kunzi-Rapp K, Fritz K, Steinert M (2010) Stosswellentherapie (RSWT) bei Cellulite. Kosmet Med 4: 194-198.
11. Knobloch K, Joest B, Voght PM (2010) Cellulite and extracorporeal shockwave therapy – a randomized trial. BMC Women’s Health 10: 1-7.
12. Belenky I, Margulis A, Elman M, Bar-Yosef U, Paun SD (2012) Exploring channeling optimized radiofrequency energy: a review of radiofrequency history and applications in esthetic fields. Adv Ther 29: 249-66.
13. Fritz M, Counters JT, Zelickson BD (2004) Radiofrequency treatment for middle and lower face laxity. Arch Facial Plast Surg 6: 370-3.
14. Del Pino E, Rosado RH, Azuela A, et al. (2006) Effect of controlled volumetric tissue heating with radiofrequency on cellulite and the subcutaneous tissue of the buttocks and thighs. J Drugs Dermatol 5: 714–22.
15. Shoshani D, Markovitz E, Monstrey SJ, Narins DJ (2008) The modified Fitzpatrick Wrinkle Scale: a clinical validated measurement tool for nasolabial wrinkle severity assessment. Dermatol Surg 34 (S1): S85-91.
16. Westerink HDM (2004) Assessment of visibility of facial wrinkle reduction by various types of observers. Int J Cosmet Sci 26: 165-167.

Ausgabe

Anmelden

Passwort vergessen?